• ۰۹۲۱۶۱۶۶۰۶۲
  • تهران، تقاطع خیابان پاسداران و دولت پلاک 1، طبقه 1، واحد
  • همه روزه شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

چه مواقعی جراحی دستگاه گوارش انجام می‌شود؟

  • خانه
  • جزییات دانستنیهای جراحی
چه مواقعی جراحی دستگاه گوارش انجام می‌شود؟


شاید جالب باشد بدانید تقریباً 11 درصد از جمعیت مردم به بیماری مزمن دستگاه گوارش مبتلا هستند. خونریزی، نفخ، یبوست، اسهال، درد مداوم شکم، بی‌اختیاری، استفراغ و تهوع از علائم کلی بیماری های گوارشی هستند که نیاز به مشورت با متخصص گوارش را الزامی می‌ کند. در این مطلب از وب سایت رسمی دکتر آرمان عصاره شما را با موارد لزوم جراحی دستگاه گوارش آشنا خواهیم کرد.
دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده بزرگ (کولون)، روده کوچک و دستگاه صفراوی است که شامل کیسه صفرا، کبد، پانکراس و مجاری صفراوی می‌شود.
 متخصصان گوارش به خوبی از نحوه عبور غذا از دستگاه گوارش که به آن تحرک می‌گویند، تجزیه فیزیکی و شیمیایی غذا که به هضم معروف است، جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و دفع مواد زائد اطلاع دارند.  آن‌ها همچنین آموزش‌های گسترده‌ای در مورد نحوه عملکرد کبد دیده‌اند. 
 متخصصین گوارش در ارزیابی، تشخیص، مدیریت و درمان علائم و شرایط بهداشتی زیر آموزش‌های گسترده‌ای دارند:
•    درد شکم
 سرطان یا تومور، مانند سرطان کولورکتال، سرطان معده، سرطان کبد یا پانکراس
•    یبوست یا اسهال
•    خونریزی گوارشی
•    مشکل در بلع
•    سوزش سردل
•    کاهش وزن ناگهانی غیر قابل توضیح
•    گاستریت
•    هپاتیت، یرقان یا هر بیماری کبدی دیگر
•    زخم
•    فتق هیاتال
•    هموروئید
•    عفونت‌های دستگاه گوارش
 

جراحی دستگاه گوارش زیر نظر پزشک متخصص دکتر آرمان عصاره



جراحی دستگاه گوارش چیست؟ 


 جراحی دستگاه گوارش یک درمان جراحی برای بیماری‌های دستگاه گوارش است. جراحی یک تومور (خوش خیم یا بدخیم) یا قسمت آسیب‌دیده یک اندام مانند روده را از بین می‌برد. همچنین سایر مشکلات پزشکی مانند فتق را ترمیم می‌کند.


کدام اختلال گوارشی باید با جراحی درمان شود؟  


 اختلالات گوارشی زیر را می‌توان با جراحی درمان کرد:


آپاندیسیت


هنگامی که آپاندیس پر از چرککرد‌شود، جراح سپس آپاندکتومی را برای برداشتن آپاندیس انجام می‌دهد.


بیماری دیورتیکولار 


یک بیماری مزمن که در آن کیست یا کیسه کوچکی در روده بزرگ ایجاد شده که باعث درد مداوم می‌شود. به این حالت دیورتیکول نیز می‌گویند. در ابتدا تیم پزشکی ترجیح می‌دهند آن را بدون جراحی درمان کنند. با این حال، اگر شدید یا ملتهب شود، جراحان باید برای برداشتن قسمت متورم روده، رزکسیون روده را انجام دهند.


بیماری ریفلاکس معده (GERD) و فتق هیاتال 


 GERD علامت فتق هیاتال است.  GERD وضعیتی است که در آن اسید معده به مری (لوله غذا) برمی‌گردد. در چنین مواردی، پزشکان مجبورند برای ترمیم فتق، عمل جراحی فوندوس انجام دهند و قسمت بالایی معده را دور پایین مری بپیچند تا اسید از بدن خارج نشود. 


سرطان روده بزرگ و سایر سرطان‌های دستگاه گوارش  


زمانی که تومور بدخیم می‌شود، جراح باید برای برداشتن تومورهای سرطانی برای درمان جراحی اقدام کند.


بیماری‌های کیسه صفرا 


بسیاری از بیماری‌های کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا، کوله سیستیت، کلستاز یا سرطان کیسه صفرا وجود دارد که بر کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد. در چنین مواردی، جراح کوله سیستکتومی را برای برداشتن کیسه صفرا آسیب‌دیده انتخاب می‌کند.


فتق 


برآمدگی در اندامی مانند روده گاهی اوقات، ممکن است بی‌ضرر باشد، اما گاهی اوقات می‌تواند دردناک باشد. متخصصین گوارش می‌توانند این عارضه را با جراحی درمان کنند.


افتادگی رکتوم 


وضعیتی شدید که در آن بخشی از روده از مقعد عبور می‌کند. جراحان دستگاه گوارش با انجام عمل جراحی به درمان چنین شرایط سلامتی می‌پردازند.


بیماری التهابی روده (IBD) 


اصطلاحی برای توصیف اختلالات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو. در بیماری التهابی روده، سیستم ایمنی بدن به روده‌ها حمله می‌کند و باعث التهاب و درد می‌شود. منجر به آسیب اعضا خواهد شد. بنابراین جراح باید قسمت‌های آسیب‌دیده را بردارد و قسمت‌های سالم را به هم وصل کند. این درمان جراحی برداشتن روده نامیده می‌شود.


کاهش وزن  


 اگرچه دلایل زیادی پشت کاهش وزن وجود دارد، اما اگر به دلیل التهاب سیستم گوارشی مانند بیماری روده و گاستروانتریت باشد، انواع مختلفی از جراحی‌ها انجام می‌شود. برای درمان چاقی انواع جراحی چاقی توسط جراح متخصص جراحی چاقی انجام می‌شود.
 آندوسکوپی روشی است که می تواند در هر دو جهت مورد استفاده قرار گیرد. تشخیص و درمان که در آن یک دوربین به یک لوله بلند و نازک متصل می‌شود و در بدن قرار می‌گیرد. به تشخیص و درمان خونریزی مخفی دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین در حین جراحی برای تعیین محل و برداشتن زخم‌ها در دستگاه گوارش مفید است.
 

جراحی دستگاه گوارش درمانی برای بیماری های گوارشی مزمن


برای جراحی دستگاه گوارش به کدام پزشک متخصص مراجعه کنم‌؟ 


 توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم به دنبال کمک پزشکی باشید. بهتر است توسط یک متخصص گوارش با تجربه درمان شوید.
 در روزه ‌داری حتماً غذاهای متنوعی می‌خورید و رژیم غذایی خاصی را رعایت نمی‌کنید یا از طرف دیگر بسیاری از افراد رژیم‌های غذایی خاصی را اتخاذ می‌کنند که ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برساند. باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به ما کمک کند به بیماری‌های گوارشی مبتلا نشویم، رژیم غذایی است.  همانطور که می‌دانید دستگاه گوارش یکی از مهمترین و پررنگ ‌ترین نقش‌ها را در حفظ سلامتی ما ایفا می‌کند و باید به آن توجه داشته باشیم تا در آینده دچار بیماری‌های  مزمن گوارشی نشویم.


جمع بندی 


 در چه مواقعی جراحی دستگاه گوارش انجام می‌شود؟ همانطور که گفته شد و مطابق با نظر اکثر متخصصین از جمله  دکتر عصاره ، رژیم غذایی مناسب می‌تواند از سرطان دستگاه گوارش پیشگیری کرده و علائم سرطان را کاهش دهد، اما گاهی اوقات نیز رژیم غذایی نمی‌تواند از این نوع بیماری پیشگیری کند. باید بدانید که اکثر سرطان‌های مری، معده، صفرا و کبد علائمی مانند سوء هاضمه، دل درد، استفراغ، نفخ شدید، بی‌اشتهایی، ضعف و خستگی، خونریزی و ... دارند که همه باید از آن آگاه باشند. در صورت بروز هر یک از این موارد می‌توانید در اسرع وقت به متخصص گوارش  دکتر آرمان عصاره مراجعه کند.