• ۰۹۲۱۶۱۶۶۰۶۲
  • تهران، تقاطع خیابان پاسداران و دولت پلاک 1، طبقه 1، واحد
  • همه روزه شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود ؟

  • خانه
  • جزییات دانستنیهای جراحی
لاپاراسکوپی چیست و  چگونه انجام می شود ؟

اگر در دنیای پزشکی عبارت لاپاراسکوپی را شنیده اید اما دقیقا نمی دانید این اصطلاح به چه معناست با در این مطلب در وب سایت رسمی دکتر آرمان عصاره ، متخصص جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته همراه باشید. لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش‌های بزرگ در پوست به داخل شکم و لگن دسترسی پیدا کند. این روش با عنوان‌های دیگری از جمله جراحی سوراخ کلید یا جراحی کم تهاجمی نیز شناخته می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا در کنار یک دیگر به این موضوع بپردازیم که لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می‌شود.

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود

لاپاراسکوپی چیست؟ 


همان طور که اشاره شد لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که به جراح کمک می کند تا از بریدگی‌های کوچک‌تر از آنچه انتظار دارید استفاده می‌کند تا به بخش خای داخلی بدن دسترسی پیدا کند. این فرآیند نام خود را از لاپاراسکوپ گرفته است، ابزاری باریک که دارای یک دوربین فیلمبرداری کوچک و نوری در انتهای آن است. هنگامی که جراح آن را از طریق یک برش کوچک وارد بدن شما می‌کند، می‌تواند به یک مانیتور ویدیویی نگاه کند و ببیند که در درون بدن شما چه اتفاقی می‌افتد. بدون آن ابزار، آن‌ها باید دهانه بسیار بزرگتری ایجاد کنند. به لطف ابزارهای ویژه، جراح شما نیز مجبور نیست به بدن شما دست پیدا کند. این نیز به معنای ایجاد برش کمتر بر روی بدن شما است.
لاپاراسکوپی همان طور که اشاره شد به عنوان جراحی کم تهاجمی نیز شناخته می‌شود. این امکان اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان، بهبودی سریع‌تر، درد کمتر و اسکارهای کوچک‌تر را نسبت به جراحی سنتی (باز) فراهم می‌کند.


در حین لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟ 


حال که تا به این قسمت متوجه شدیم لاپاراسکوپی چیست، به سراغ این موضوع می‌رویم که در حین انجام این عمل چه اتفاقی می‌افتد. جراحی لاپاراسکوپی معمولا در بیمارستان یا کلینیک به صورت سرپایی انجام می‌شود. معمولا شامل مراحل زیر است:
•    لباس‌های بیمارستان را به تن می‌کنید.
•    بر روی تخت دراز می‌کشید و آماده انجام عمل خواهید شد.
•    بیشتر لاپاراسکوپی‌ها زمانی انجام می‌شود که تحت بیهوشی عمومی هستید. بیهوشی عمومی دارویی است که شما را بیهوش می‌کند. این اطمینان حاصل می‌کند که در طول جراحی هیچ دردی احساس نخواهید کرد.
•    دارو را از طریق یک خط داخل وریدی (IV) یا با استنشاق گازهای ماسک به شما داده می‌شود. یک پزشک آموزش دیده به نام متخصص بیهوشی این دارو را به شما می‌دهد.


چه مواقعی از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود؟ 


در بیمارانی که علائم یا دردهای شکمی دارند، ممکن است از جراحی لاپاراسکوپی برای تشخیص موارد زیر استفاده شود:
•    تومورها 
•    انواع انسدادها
•    خونریزی‌های داخلی
•    عفونت‌ها
برای زنان، ممکن است برای تشخیص ویا درمان موارد زیر استفاده شود:
•    فیبروم، رشدی که در داخل یا خارج رحم ایجاد می‌شود. اکثر فیبرو‌ ها غیر سرطانی هستند. کیست‌های تخمدان، کیسه‌های پر از مایع هستند که در داخل یا روی سطح تخمدان تشکیل می‌شوند.
•    اندومتریوز، وضعیتی که در آن بافتی که به طور معمول رحم را می‌پوشاند، خارج از آن رشد می‌کند.
•    افتادگی لگن، به مشکلی گفته می‌شود که اندام به داخل و یا خارج از واژن می‌افتند.
همچنین ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:
•    حاملگی خارج از رحم
•    برداشتن رحم
•    مسدود کردن لوله‌ها برای جلوگیری از بارداری
این جراحی گاهی اوقات زمانی استفاده می‌شود که معاینه فیزیکی و یا آزمایش‌های تصویربرداری، مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس یا اولتراسوند، اطلاعات کافی برای تشخیص به دست نمی‌دهند.


لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟  


همان طور که اشاره شد، لاپاراسکوپی عمل جراحی است که در آن برش بر روی سطح بدن با حداکثر اندازه انجام می‌شود. حال پس از پرداختن به این موضوع که لاپاراسکوپی چیست به سراغ نحوه انجام شدن آن می‌رویم. لاپاراسکوپی، تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین در طول عمل بیهوش خواهید شد و هیچ خاطره ای از آن ندارید. اغلب می‌توانید در همان روز به خانه بروید.
بسته به نوع عمل لاپاراسکوپی که انجام می‌شود، معمولاً از شما خواسته می‌شو 6 تا 12 ساعت قبل چیزی نخورید یا ننوشید و به نوعی ناشتا باشید. اگر از داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها)، مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود چند روز قبل از مصرف آن خودداری کنید. این برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در طول عمل است. اگر سیگار می‌کشید، ممکن است به شما توصیه شود که در حین انجام عمل سیگار را ترک کنید. دلیل این امر این است که استعمال دخانیات می‌تواند بهبودی پس از جراحی را به تاخیر بیندازد و خطر عوارضی مانند عفونت را افزایش دهد.
اکثر افراد می‌توانند بیمارستان را در روز عمل یا روز بعد ترک کنند. قبل از انجام عمل، باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند زیرا به شما توصیه می شود حداقل تا 24 ساعت بعد از آن رانندگی نکنید.
 

لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟ 


در طول لاپاراسکوپی، جراح یک برش کوچک در حدود 1 تا 1.5 سانتی متر، معمولا در نزدیکی ناف شما ایجاد می‌کند.
یک لوله از طریق برش وارد می‌شود و گاز دی اکسید کربن از طریق لوله پمپ می‌شود تا شکم شما باد کند. باد کردن شکم به جراح اجازه می‌دهد تا اندام‌های شما را واضح تر ببیند و به آنها فضای بیشتری برای کار می‌دهد. سپس دستگاه لاپاراسکوپ از طریق این لوله وارد می‌شود. لاپاراسکوپ تصاویر را به یک مانیتور تلویزیون در اتاق عمل می‌فرستد و به جراح دید واضحی از کل منطقه می‌شود.
اگر از لاپاراسکوپی برای انجام یک درمان جراحی مانند برداشتن آپاندیس استفاده شود، برش‌های بیشتری در شکم شما ایجاد می‌شود. ابزارهای جراحی کوچک را می‌توان از طریق این برش‌ها وارد کرد و جراح می‌تواند با استفاده از نمای لاپاراسکوپ آنها را به محل مناسب هدایت کند. پس از قرار گرفتن در محل، می‌توان از ابزار برای انجام درمان مورد نیاز استفاده کرد.
پس از عمل، دی اکسید کربن از شکم شما خارج می‌شود، برش‌ها با بخیه یا گیره بسته می‌شوند و یک پانسمان اعمال می‌شود.
هنگامی که از لاپاراسکوپی برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود، این روش معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. اگر جراح در حال درمان بیماری باشد، بسته به نوع جراحی که انجام می‌شود، زمان بیشتری طول خواهد کشید.


جمع بندی درباره مطلب لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود 


جراحی لاپاراسکوپی یکی از جراحی‌های ساده اما بسیار مهم می‌باشد که توسط آن می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص داده و درمان کرد. این جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود و دوره درمان و نقاحت آن بسیار کوتاه می‌باشد. از اینکه ما تا انتهای این مطلب در وب سایت رسمی دکتر آرمان عصاره همراه بودید سپاس گذاریم.