• ۰۹۲۱۶۱۶۶۰۶۲
  • تهران، تقاطع خیابان پاسداران و دولت پلاک 1، طبقه 1، واحد
  • همه روزه شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

نحوه انجام لاپاراسکوپی

  • خانه
  • جزییات دانستنیهای جراحی
 نحوه انجام لاپاراسکوپی

آنچه از نحوه انجام لاپاراسکوپی باید بدانید 

شاید بار­ها نام لاپاراسکوپی به گوشتان خورده باشد ولی اطلاعاتی از چگونگی نحوه انجام لاپاراسکوپی نداشته باشید. یکی از روش­های جراحی جدید در پزشکی، عمل لاپاراسکوپی است که تقریباً 20 الی 30 سال است که رواج دارد. این عمل بدون برش وسیع و باز کردن شکم انجام میگیرد و با یک برش کوچک در شکم و فرستادن دستگاه لاپاراسکوپی به داخل آن، نواحی داخلی شکم و لگن بررسی می­ شود. لاپاراسکوپی همچنین به جراح امکان تجسم و بزرگنمایی بهتر آناتومی و آسیبشناسی را می ­دهد. ما در این مطلب قصد داریم نحوه انجام لاپاراسکوپی و متد­های به کار رفته در این روش را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

چرایی و چگونگی لاپاراسکوپی

با پیشرفت علم و تولید ابزار­های پزشکی جدید، امروزه می­توان طیف وسیعی از بیماری­ها از جمله برداشتن آپاندیس، برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده، تخمدان، پروستات، کبد، کلیه یا مثانه، ترمیم فتق، برداشتن فیبروم­ها، برداشتن رحم و ... را با کمک لاپاراسکوپی و بدون نیاز به جراحی باز درمان کرد. همچنین برای تشخیص سرطان­هایی از جمله سرطان کبد، پانکراس، تخمدان، مجرای صفراوی و کیسه صفرا می­توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

هر دستگاه لاپاراسکوپی از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است:

  1. سوزن ورس (Veress)
  2. تروکار
  3. اندوسکوپ
  4. قیچی لاپاراسکوپی

نحوه انجام لاپاراسکوپی با تکنیک بسته به این صورت است که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و هیچ­گونه دردی را احساس نمی­کند. این تکنیک شامل استفاده از سوزن Insufflation است که یک سوزن دوتایی خودکار فنردار است. قسمت داخلی نازک سوزن (Veress) توسط مقاومت پوست به عقب رانده شده و به قسمت خارجی تیز اجازه می­دهد تا به راحتی پوست را سوراخ کند. پس از عبور از پوست، مقاومت پوست و بافت نرم از بین می‌رود و قسمت داخلی صاف به جلو می‌چرخد تا از آسیب به اندام‌های داخلی جلوگیری کند.

 نحوه انجام لاپاراسکوپی

پس از ورود گاز دی­اکسیدکربن به شکم جهت باد کردن آن و افزایش فشار داخل شکمی به میزان 12 تا 18 میلی­متر بر جیوه، سوزن Veress برداشته شده، برش بزرگ شده و یک تروکار 10 میلی­متری وارد شکم می­شود.

 نحوه انجام لاپاراسکوپی

پس از این عمل، بیمار دردی نخواهد داشت و می­تواند پس از تقریباً 6 ساعت از بیمارستان مرخص شود. فقط باید در نظر داشته باشد که به دلیل وجود مقداری گاز داخل شکم، حتماً باید پس از لاپاراسکوپی قدم زده و نفس­های عمیق بکشد تا گاز باقیمانده از داخل شکم خارج شود. از دیگر عوارض این جراحی می­توان به تهوع خفیف، درد در محل عبور وسایل از جدار شکم، درد عضلانی و ترشحاتی مانند خون قاعدگی، اشاره کرد.

عوارض لاپاراسکوپی با نرخ تقریباً 4 تا 6 عارضه در هر 1000 بیمار و نرخ مرگ­ومیر تقریباً 3 مرگ در هر 100000 بیمار رخ می­دهد. روش‌های پیچیده‌تر لاپاراسکوپی منجر به خطر بالاتری برای عوارض می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عوارض احتمالی این نوع عمل، به وب­سایت دکتر عصاره مراجعه فرمایید.

عوارض زخم ناشی از عمل لاپاراسکوپی 

فتق 

فتق در 0.1% تا 0.3 % از بیماران رخ می دهد. تروکارهای بزرگتر خطر فتق بیشتری دارند. هنگام استفاده از تروکار 10 میلی متری یا بزرگتر، فاسیای بیمار باید بسته بخیه شود تا از فتق احتمالی جلوگیری شود.

عفونت زخم 

عفونت زخم غیرمعمول است و خطر تا حد زیادی به نوع عمل جراحی انجام شده بستگی دارد. لاپاراسکوپی تشخیصی میزان عفونت زخم بسیار کم تقریباً 1/0% است. استفاده از کیسه یا وسایل دیگر برای برداشتن نمونه ممکن است بروز عفونت را کاهش دهد.

مزایا و معایب عمل لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی نیز همانند تمامی عمل­ها دارای مزایا و معایبی است که در زیر به آن اشاره می ­شود:

مزایای عمل لاپاراسکوپی 

از مهم­ترین مزیت ­های این روش جراحی می­توان به دید وسیع و مناسب و تصمیم ­گیری بهتر حین جراحی اشاره کرد. از دیگر مزایای آن، دوره نقاهت و زمان بستری بسیار کوتاه­تر، ترمیم بافتی بسیار وسیع­تر، کاهش ریسک عفونت، عدم چسبندگی بافت ­های داخلی بدن، کاهش خونریزی، کاهش زمان بیهوشی، صرفه جویی در هزینه و ... هستند.

معایب عمل لاپاراسکوپی 

این نوع جراحی امکان لمس کردن بافت مورد­نظر را به پزشک نداده و این موضوع به خصوص در رابطه با بررسی سرطان، برای پزشک مشکل به وجود می  ­آورد. همچنین به دلیل عدم لمس بافت، ممکن است پزشک به بافت داخلی آسیب وارد کند. برخلاف جراحی باز که مشاهده دقیق داخل شکم میسر است، عمل لاپاراسکوپی (جراحی بسته) این امکان را به پزشک نمی­دهد. در برخی بیماران ممکن است استفاده از گاز دی­اکسیدکربن موجب بروز واکنش معکوس شود.

نتیجه ­گیری

زمانی که جراحی لاپاراسکوپی در مراحل ابتدایی خود بود، بسیاری بر این عقیده بودند که این روش یک پدیده موقت و یک مرحله گذرا در جدول زمانی جراحی است. با گذر زمان، اثربخشی جراحی لاپاراسکوپی به عنوان تحولی جدید در علم پزشکی به اثبات رسیده و پیشرفت در جراحی لاپاراسکوپی، نحوه نگرش و انجام جراحی را تغییر داده است. توجه به جزئیات، از جمله انتخاب مناسب بیمار، استفاده از تکنیک های جراحی مناسب و مدیریت سریع عوارض جراحی می­تواند تضمین کننده ماهیت حداقل تهاجمی جراحی لاپاراسکوپی برای اکثر بیماران -اگرنه همه- باشد. برنامه­ های مراقبت پرستاری بعد از عمل باید برای رسیدگی به عوارض احتمالی مانند خونریزی غیرقابل کنترل حین عمل یا اتفاقات نامطلوب وجود داشته باشد.

چنانچه قصد انجام عمل لاپاراسکوپی را داشته و نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید، می­توانید با مراجعه به وب­سایت دکتر عصاره و انجام انواع مشاوره حضوری و آنلاین با پزشکان مجرب و متخصص در این زمینه، از بهترین و کم­عوارض­ترین عمل لاپاراسکوپی بهره ببرید.