• ۰۹۲۱۶۱۶۶۰۶۲
  • تهران، تقاطع خیابان پاسداران و دولت پلاک 1، طبقه 1، واحد
  • همه روزه شنبه تا پنجشنبه با تعیین وقت قبلی

عمل چاقی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  • خانه
  • جزییات دانستنیهای جراحی
عمل چاقی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

از آن‌جایی که میل افراد به تناسب اندام و خوش هیکلی است، چاقی یکی از مشکلاتی است که همیشه افراد بسیاری با آن درگیر بوده‌اند. افراد برای اینکه به تناسب اندام برسند و وزن ایده‌آلی داشته باشند، راه‌های متفاوتی را رفته‌اند، راه‌هایی مثل ورزش کردن یا رژیم گرفتن. اما این راه و روش‌ها همیشه و به سادگی جواب نمی‌دهند. یکی از روش‌هایی که افراد اخیرا به آن روی آورده‌اند، عمل چاقی یا جراحی چاقی است. ممکن است این عبارت را شنیده باشید ولی ندانید که چیست. ما در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که عمل چاقی چیست و یا اصلا چگونه انجام می‌شود؟ اگر شما نیز مشتاق دانستن آن هستید، تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

عمل چاقی چیست؟

حتما تاکنون پیش خودتان فکر کرده‌اید که عمل چاقی چیست؟ عمل چاقی یا همان جراحی چاقی، عملی است که سیستم گوارش فرد را تغییر می‌دهند که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. عملکرد این تغییر به این صورت است که یا دریافت کالری محدود می‌شود و یا مواد غذایی کمتری جذب بدن می‌شود، البته گاهی هر دوی این‌ها امکان‌پذیر است. بنابراین مکانیزم این عمل کم کردن اشتها و کاهش جذب غذا و در نهایت به دنبال این‌ها لاغری در فرد صورت می‌گیرد. پس اساس این عمل کاهش مقدار دریافت کالری می‌باشد.

بعد از عمل چاقی، با انواع مختلفی که دارد، معده کوچک می‌شود و به تبع آن، فرد اشتها ندارد و کمتر احساس گرسنگی می‌کند، پس کمتر غذا می‌خورد و حتی به مقدار کمی غذا نیاز دارد، زیرا که به علت کوچک بودن معده‌اش، زودتر احساس سیری می‌کند. پس از گذشت مدتی به همین منوال، فرد کم کم وزن کم می‌کند و به وزن ایده‌آل خود نزدیک می‌شود.

عمل چاقی چه انواعی دارد؟

به‌طور کلی عمل چاقی چند نوع می‌باشد که بسته به انتخاب بیمار نیست. بلکه بیمار پس از معاینه توسط پزشک متخصص، بسته به عواملی مثل سن، نوع تغذیه او قبل از عمل، بیماری‌های قبلی و پیش زمینه‌ای، داروهایی که مصرف می‌کند و غیره، نوع عمل او مشخص می‌شود. اما معمولا چهار نوع عمل چاقی داریم که شامل عمل بای پس معده، عمل اسلیو معده، عمل بای پس با سوییچ اثنی عشری و عمل حلقه گذاری معده می‌باشد که هر کدام روش جراحی خاص خودش را دارد و با یکدیگر متفاوت است.

عمل چاقی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد عمل چاقی را با توجه به یک سری شرایط بیمار، پزشک او انتخاب می‌کند. بر همین مبنا این عمل انواعی دارد که روش انجام هر یک از آن‌ها متفاوت است. در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم.

عمل بای پس معده

یکی از رایج‌ترین نوع عمل چاقی، عمل بای پس معده است که اساس این نوع عمل، قسمت کردن معده می‌باشد. معده بیمار شامل یک قسمت کوچک از قسمت فوقانی معده می شود و دیگری بقیه معده می‌باشد. قسمت ابتدایی روده کوچک نیز از بقیه روده جدا می‌شود و آن قسمت از بقیه روده کوچک را به قسمت فوقانی معده متصل می‌کنند و از این طریق مواد غذایی به‌طور مستقیم وارد این قسمت می‌شود. بیمار با این روش جراحی، هم کمتر غذا می‌خورد و هم به دلیل تغییری که در روده او انجام گرفته است، جذب مواد غذایی برای او کاهش می‌یابد. نکته‌ای که درباره این عمل وجود دارد این است که این عمل برگشت‌پذیر می‌باشد و می‌توان مجدد ساختار گوارش را به حالت اولیه خودش برگرداند.

عمل بای پس معده

عمل اسلیو معده

این عمل پرطرفدارترین عمل چاقی است و به این صورت انجام می‌شود که قسمت زیادی از معده بیمار برداشته می‌شود و فرد از این طریق غذای کمتری می‌خورد و همچنین زودتر احساس سیری می‌کند. همچنین به دلیل کوچکی معده، هورمان‌های گرسنگی کمتری ترشح می‌شود و فرد میلی به خوردن غذا ندارد و به مرور این اعمال باعث کاهش وزن او می‌شود.

عمل بای پس با سوییچ اثنی عشری

این جراحی چند مرحله دارد و چند اعضا درگیر این عمل می‌شود. اول قسمت زیادی از معده برداشته می‌شود و سپس بخشی از روده را دستکاری می‌کنند تا غذا از بخش زیادی از آن نتواند عبور کند و در نهایت کیسه صفرا بیمار برداشته می‌شود. بیمار پس از این جراحی، زودتر سیر می‌شود، کمتر احساس گرسنگی می‌کند و جذب مواد معدنی و کالری بسیار کم می‌شود.

عمل حلقه‌گذاری معده

در این عمل، یک حلقه به دور قسمت فوقانی معده بیمار بسته می‌شود و به این طریق به نوعی یک معده کوچک در قسمت بالای حلقه تشکیل می‌شود و این قسمت از سایر قسمت‌های معده جدا می‌شود. به دلیل کوچک شدن معده، فرد کمتر غذا می‌خورد و پس از گذشت زمان وزن او کم می‌شود. اما پزشکان این روش را به دلیل ورم کردن مری بعد از جراحی، به افراد توصیه نمی‌کنند.

مزایای عمل چاقی چیست؟

عمل چاقی مانند هر عمل دیگری مزیت‌هایی دارد که بر کسی پوشیده نیست. افرادی که چاقی مفرط دارند، در انجام برخی فعالیت‌های روزمره دچار مشکل هستند و ممکن است به سختی آن‌ها را انجام دهند. همچنین عوارض و خطرات چاقی و اضافه وزن غیر قابل انکار است، ممکن است فرد از بیماری‌های بسیاری که علت آن اضافه وزن می‌باشد، رنج ببرد و زندگی او را در معرض خطر آن بیماری‌ها قرار بدهد که با این جراحی می‌توان این بیماری‌ها را کنترل کرد. بیماری‌هایی از جمله رفلاکس معده، آرتروز، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت نوع دو، سکته مغزی و بسیار بیماری دیگر که ممکن است به اضافه وزن این افراد مرتبط باشد و با انجام این عمل می‌توانند از خطر این بیماری‌ها مصون بمانند.
علاوه بر این‌ها، امروزه تناسب اندام و یا حداقل اضافه وزن نداشتن یکی از مواردی است که افراد به آن توجه می‌کنند و زمانی که فردی اضافه وزن مفرط دارد، به غیر از اینکه ممکن است سلامت جسمی نداشته باشد، سلامت روحی آن نیز در وضعیت مناسبی نیست. زیرا هم از جانب خودش حس خوبی نسبت به خودش ندارد و هم از طرف جامعه حس خوبی به او القا نمی‌شود. بنابراین شخصی که اضافه وزن مفرط دارد و هر راهی را برای کاهش وزن خود رفته است و نتیجه‌ای نگرفته است، برای سلامت بیشتر خودش نیاز دارد که عمل چاقی را انجام دهد.

مزایای عمل چاقی

معایب عمل چاقی چیست؟

قطعا عمل چاقی در کنار مزایای خود، معایبی دارد. به‌طور مثال در عمل چاقی به وسیله حلقه گذاشتن، ممکن است بعد مدتی مری بیمار ورم کند و دچار آماس شود و یا در عمل بای پس معده، فرد باید همیشه ویتامین و مکمل‌هایی را برای جبران کمبود ویتامینی که نمی‌تواند جذب کند، مصرف کند. علاوه بر این‌ها عمل چاقی ممکن است پیامدهای منفی را در بدن فرد بیمار ایجاد کند و دچار برخی از مشکلات دیگر اعم از لختگی خون، عفونت، زخم معده، کمبود مواد مغذی، سنگ صفرا، سندرم دامپینگ و غیره شود.

هزینه عمل چاقی چقدر است؟

هزینه عمل چاقی نسبتا زیاد است و در همه زمان ثابت نیست و به عوامل متعددی از جمله روش عمل چاقی که کدام یک از انواع باشد، میزان دستمزدی که هر جراح می‌گیرد، کیفیت و هزینه بیمارستان، بیمه (البته اگر جنبه زیبایی داشته باشد تحت پوشش بیمه نیست و اگر جنبه درمانی داشته باشد موثر خواهد بود)، هزینه‌های مشاوره‌ای پس از عمل و غیره بستگی دارد که همه این‌ها در هزینه این عمل تاثیرگذار است.

سخن آخر

عمل چاقی عملی است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. اگر شما همه روش‌ها را برای کاهش وزن امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید و همچنین چاقی شما مفرط است و سلامت شما را به خطر انداخته است، توصیه ما به شما عمل چاقی می‌باشد که می توانید به مراجعه به  دکتر آرمان عصاره، عمل خود را با خیال آسوده به ایشان بسپارید، در غیر این صورت بهتر است ابتدا روش‌های دیگری از جمله ورزش کردن و رژیم گرفتن را امتحان کنید.